Az alábbi levelet küldtem Csepel polgármesterének az M0-ás és a fővárosba bevezető utak fizetőssé tétele ügyében.
Tisztelt Borbély Lénárd Polgármester Úr!
Amint arról bizonyára Ön is értesült, az Orbán-kormány a felelőtlen költségvetés-foltozás és az adóötletelés keretében bejelentette az M0 és a fővárosba bevezető autópálya-szakaszok díjasítását. Ez az elképzelés megvalósulása esetén környezetvédelmi, közlekedésszervezési és gazdasági szempontból is kezelhetetlen helyzetet okoz a régióban, ami ellen Önnek, mint Csepel polgármesterének alkotmányos és erkölcsi kötelessége föllépni.
A beharangozott intézkedéssel szembeni főbb ellenérvek a következők:
-Az eddigi díjfizetési struktúra úgy lett kialakítva, hogy az főváros tehermentesítését szolgálja. Az elkerülő utak díjasítása amúgy is legfeljebb Kelet-Európában fordul elő, a nyugati világban nem jellemző. Ha az M0-t és a bevezető szakaszokat díjasítják, akkor az átmenőforgalom megint a fővárosi utakat, illetve az agglomerációs települések belső útjait fogja választani, mert az M0 eddig is túl hosszú volt számukra (nincs belső gyűrű, csak külső, és az sem teljes). Ismét megnő a zajszennyezés és a PM 10 koncentráció (holott mindkettő miatt van már kötelezettségszegési eljárás), százezrek egészsége kerül veszélybe.
-A térségben a bevásárlóközpontok, irodák, logisztikai létesítmények stb. annak a tudatában települtek, hogy ezek a szakaszok ingyenesek maradtak, és szintén ezzel a feltételezéssel élve költöztek ki sokan az agglomerációba. Lakóterületek fognak leértékelődni, vállalkozások fognak ellehetetlenülni ha ez az elképzelés megvalósul.
-A Fidesz a választási programjában az ötletszerű adókivetés helyett egész mát ígért. „A nemzeti ügyek kormánya a jogalkotás átláthatóságának, előkészítettségének növelésével és az előzetes hatásvizsgálatok általánossá tételével javítja a gazdasági szabályozás minőségét, felszámolja a szabályok gyakori módosításának gyakorlatát. A vállalkozásokat érintő előírások módosításának feltételeit megszigorítja: egy előírás megváltoztatását a több évre előre megtervezett felülvizsgálatot megelőzően csak kivételes esetben teszi lehetővé. Megerősíti a vállalkozók képviselőinek szerepét a szabályozás kialakításában, erős jogosítványokat biztosítva nekik a jogalkotás folyamatában. Általánossá teszi a jogszabályok módosításaihoz való alkalmazkodás türelmi idejét.”
Az M0 és a bevezető autópálya-szakaszok díjasításával kapcsolatban egyetlen hatástanulmányt, számítást, vizsgálatot sem ismerünk – ezt a kormány szóvivője is elismerte -, előkészítés és egyeztetés nem volt. Ilyen körülmények között az új díj bevezetése a választási hazugságok sorát növelné.
Kérjük, hogy polgármesteri esküjének szövegéhez és a választóival szembeni kötelezettségeihez hűséges maradva, a fentieket mérlegelve tegyen meg mindent ennek az ésszerűtlen és káros javaslatnak az elutasításáért, amit polgármesterként lehet.
Tisztelettel:
Hudák János
Önkormányzati képviselő
Párbeszéd Magyarországért